استخرج ضريبة القيمة المضافة من البرنامج

السلام عليكم

البرنامج عندى وجدت ان من الحسابات التى تؤثر فى عمل تقرير القيمة المضافة حساب مصاريف التشغيل يعنى اى قيد اعمله اضع فيه مصاريف التشفيل يسمع فى تقرير القيمة  المضافة هل عمل البرنامج كدا صحيح؟

شكرا لكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

ما هو القيد الذي تقيده ويسمع بضريبة القيمة المضافة اكتب لي إياه

حياك الله استاذ جمال 

عرفت المشكلة منين .. طلعت من البرنامج نفسه 

اسفل البرنامج فيه خيارات تصنيف لضريبة القيمة المضافة ما كنت واخد بالى منها اذا لم اختر التصنيف البرنامج بيصنف القيد تلقائي على انه مشتريات بالنسبة الاساسية عشان كدا اى قيد بعمله كان بيسمع فى ضريبة المشتريات

صورة الخيارات لحضرتك 

ما شاء الله الحمد لله

عندى سؤال لحضرتك استاذ جمال القيد اللى حضرتك قلت لى اعمله لما استلم مبلغ الفاتورة من العميل 

اختار تبويب ايه من هذه الخيارات

طبعا القيد اللى هو .. من ح/ البنك .. الى ح/ العميل

اي قيد

الان, جمال السويدان قال:

اي قيد

من ح / البنك … الى ح/ العميل (اسم العميل)

وكذلك القيد من ح/ مصاريف تشغيل المشروع .. الى ح/ البنك

هذا قيد سداد مديونية لكن قيد المبيعات هو القيد الذي تختار فيه الضريبة

وأقترح عليك أن تربط حساباتك الخاضعة مع الضريبة بشكل آلي كالمشتريات والمبيعات  أو ان تنتبه عند القيد أن تختار الضريبة وانتبه لهذا الموضوع وأمسك ملف اكسل لضريبة المشتريات والمصرفات وملف لضريبة المبيعات وقم بمطابقة حساباتك مع الملفات

25 دقائق مضت, جمال السويدان قال:

هذا قيد سداد مديونية لكن قيد المبيعات هو القيد الذي تختار فيه الضريبة

وأقترح عليك أن تربط حساباتك الخاضعة مع الضريبة بشكل آلي كالمشتريات والمبيعات  أو ان تنتبه عند القيد أن تختار الضريبة وانتبه لهذا الموضوع وأمسك ملف اكسل لضريبة المشتريات والمصرفات وملف لضريبة المبيعات وقم بمطابقة حساباتك مع الملفات

تمام يااستاذنا … اشكرك